Herectví pro život

Mít ze sebe fakt dobrý pocit a vědět jak na to. Nevadilo by vám, kdyby kdyby vás ve škole učili psát jen některá písmena? Že byste uměli přečíst ,,a”, ale neznali byste ,,h” , takže byste si nepřečetli slovo ,,aha”? Nevadilo? Vadilo. Proč se tedy spokojíme s tím, že se naučíme spousty informací a chybí nám znalost, jak tyto informace před předat nahlas dál? Jak využít základní vlastnost každého z nás abychom při pohledu do zrcadla ze sebe měli fakt dobrý pocit, abychom z toho co děláme, měli fakt dobrý pocit? Abychom z reakcí lidí okolo nás měli fakt dobrý pocit? Zážitky a informace získávané na těchto lekcích zůstávají ve světě divadla a herectví, ale smysl je mnohem širší: učí nás dobře pracovat s naším tělem – to znamená: nahlas mluvit, jasně se prezentovat, improvizovat a reagovat. Více chápat ostatní a také více chápat sebe v širších souvislostech. Poznat svojí roli.

"Ukázková lekce"

Když si představíte orla, vidíte že má drápy přizpůsobené silnému sevření potravy, křídla přizpůsobená k letu, velice dobrý zrak, aby z výšky viděl kořist. Gepard má zase zbarvení, kterého maskuje v savaně, delfín tvar těla, který mu umožňuje hladce plout vodou… Každý živočich je plně přizpůsobený pro své prostředí a pro život v něm. Člověk je jediný, který se rodí bez takového přizpůsobení, které by ho předurčovalo ke konkrétnímu způsobu života. Všechno, co se jeho osobního příběhu týká, se učí cestou. Ne vždy se to naučí dobře. Navíc se naše okolí dnes mění s velice rychle. Pokud tedy existuje nějaká konkrétní lidská univerzální schopnost, je to jeho přizpůsobivost, jeho proměnlivost. Těch se ale často vzdává ve prospěch určitého způsobu života, nebo povolání– Narodí se jako dítě, odchází jako doktor. Jak jsme si už výše naznačili, často taková cesta nemusí proběhnout ideálně. Například v řeči se pak špatné ,,r” opakuje každý den. A denodenně se tento špatný návyk opakováním obnovuje. Lekce se tady nezabývají logopedií, zato používají cvičení vytvořené pro povolání, které je to nejproměnlivějších ze všech – pro práci herce. Procházením těmito cvičeními znovu obnovujeme širší zónu našich možností, na kterou jsme v našem konkrétním způsobu života dočasně po zapomněli. Odměnou nám je funkční stroj, který denně použijeme v nespočetně situacích.

I v případě, že vaše povolání není herectví, nebo k němu nesměřujete, nezoufejte a nepřestávejte číst: Jde tu o to, že prací s našimi výrazovými prostředky je cvičíme, začínáme chápat jejich fungování a nakonec po vyzkoušení několika rolí, chápeme lépe tu svojí vlastní a s těmito informacemi můžeme pak dále podnikat optimální kroky za cíli a představami o našem budoucím životě. Cvičení každopádně zlepší koncentraci, způsob jakým dýcháme (takže také schopnost uvolnit se, mluvit déle na jeden nádech, znamená to také více kyslíku pro naše tělo), lepší držení těla (tedy i to, jak na první pohled budeme pusobit na ostatní, zároveň zabráníme možným budoucím bolestem), vnímavost ke světu okolo a pochopení lidí okolo sebe. (Neznamená to, že musíme všechno chápat a pořád ustupovat, ale chápeme to ,,Proč” a podle toho se můžeme dál lépe rozhodovat.)

Následuje pár zážitků z praxe:

Když jsme s jedním mým studentem dokončili sérii cvičení, ve kterých se předávalo vedení, chvíli seděl, díval se do prostoru, a pak řekl:,,…jo,já jsem vlastně vždycky byl nejmladší a vždycky jsem poslouchal. Nikdy jsem nic nevedl…”

Cvičení sice nebylo zaměřené tímto směrem, ale jemu pomohlo zjistit a vyzkoušet si to, co měl být jeho nový úkol v životě- vést jiné lidi. Přínosem cvičení je nejen to, že procvičují určitou dovednost, ale vedle toho často uvolní jiné téma, které jsme si neuvědomovali.

Když jsem na pedagogickém lyceu v Hradci Králové vedl Hlasovou výchovu, měli moji studenti vypracovat závěrečné zhodnocení cvičení a vlivu, který to má na jejich činnost. V jedné práci se toto zhodnocení změnilo v děkovný dopis, kdy mi autorka děkovala, že už nemusí brát léky na migrénu potom, co začala dělat pravidelně dechová cvičení.

Tahle rovnice není žádná raketová věda, ale ukazuje, jak se cvičení v hlasové výchově mohou odrazit v úplně jiné oblasti života.

Jako poslední příklad bych vybral případ studentky, která se nikdy nezapojovala do debat, dívala se do země a svojí výšku se snažila zmenšit shrbenými zády, hrudníkem vtaženým do sebe a nohami tak blízko u sebe, že působila, jako by stála na jedné velké noze. Stačilo ji nasměrovat k vytažení páteře, otevření hrudníku, nohami na šíři boků, aby mohla od svých spolužáků dostat zpětnou vazbu ,,Wauu” na to, jak moc se změnil způsob, jakým najednou působila.

Seb.actor

Seb.actor je systém cvičení, který jsem sestavil po absolvování formálního vzdělání v oboru herectví a pedagogiky v České Republice, ale v první řadě po zkušenostech, které se mnou sdíleli pedagogové a umělci z větší, nebo i menší dálky. Právě jejich ochota, odbornost a zájem o můj rozvoj v oboru byly mojí motivací, proč se věnovat předávání zkušeností.

Vlivy:
herectví: Stanislavskij, Meindl, Lucid body, Dialogické jednaní, Lecoq
pohyb: Taneční průprava moderních, historických a lidových tanců, Laban
hlas: Linklater

Proč navštívit lekci Seb.actor

Migrační povaha doby

(častá změna prostředí, povolání)

Softskills

(podíváte se na svojí roli v aktuálním životě - hlas, pohyb, dech, mindset, souvislosti)

Zažití různých rolí

Pochopit

Akceptovat

Naučit se

Slide 1
Sebactor

Vítám Vás na
svých stránkách

Lektor

 

Jakub Hána


Po absolutoriu Činoherního herectví a Rétoriky (VOŠH), pokračoval studiem Muzikálového herectví (JAMU) a Kreativní pedagogiky (DAMU). Má zkušenosti s výukou herectví a hlasové výchovy a dále pokračuje ve vzdělání ve Studiu Lucid Body Acting Technique, New York a FHS UK, Praha.
.


,,Jako herec jsem dostal šanci zažít a pochopit, jak moc důležité je, abych poznal sám sebe a uměl se z role vrátit zpátky k sobě. S každým dalším rokem to cítím víc a víc jako svůj způsob života. Být hercem pro mě znamená mít bohatý, naplňující život, znát sebe, vědět co je moje postava a kdo jsem já.”

Schopnost analyzovat
Znalost různých společenských prostředí
chápu, jak odlišně může uvažovat umělec, pedagog, manažer, lékař, manuálně pracující člověk, dítě nebo vědec
Různé role
role jsem mohl sám poznat z různých pohledů jako herec, prodejce, pedagog a hlavně sám jako člověk
Image

Není to zázrak
Je to dovednost

546 +

Business advices given

over 30 years

185 +

Businesses guided

over thirty years

35 +

Business Excellence

awards achieved
Ukázková lekce

Hlas - Tělo - Role

Každý účastník na začátek prochází tímto konceptem. Důvodem je fakt, že zájemce si potřebuje nejprve zažít fungování takových lekcích a vyzkoušet si, co všechno je mu takový způsob práce schopný nabídnout v delším horizontu. Proto se koncept skládá ze tří individuálních lekcí po hodině a půl.

Jak koncept probíhá:

45 minut: HLAS: dech, kapacita dechu, uvolnění a protažení, aktivace hlasu, hlasová cvičení, rozmluvení, znělost hlasu.

45 minut: HERECTVÍ: herecká cvičení, ztělesnění různých postav, pohybově-herecká cvičení

Jde nám tu od dva základní směry růstu: První na bázi práce s hlasem. To je disciplína, která je jednak naprosto univerzálně použitelná, ale především jsou její výsledky rychle znatelné. To nám umožňuje setrvat při procesu druhém-A mnohem komplexnějším- lidská~herecká přizpůsobivost.

3 x 90 minut za 1 500,-

Sebactor - Jakub Hána